10 nov 2011

MORÁN, EL POETA

Podría falanos del plancton microbianu y de la temperatura nel océanu costeru sin esfuerzu nengún, esti que veis na semeya, y de munches más coses. Xosé Ánxelu Gutiérrez Morán ye doctor en Bioloxía y trabaya como investigador nel Centru Oceanográficu de Xixón, pero nun ye d´eso de lo que quiero falar aquí.
Llégame la noticia estos díes de qu´acaba de ganar el Premiu Xuan Mª Acebal de Poesía. Norabuena y a la espera de que salga´l llibru qu´albidro será como tolo que sacó hasta agora, de lo meyor.
Conocílu en xunu del 2006, cuando dende l´Asociación Xuvenil "El Tragaluz" facíemos un concursu de cuentos pa rapacinos y xóvenes col que yo collaboraba en FUNDOMA. Él, xunto con Esther Prieto y Marta Mori, prestáronse a facer de xuráu de los cuentos naquella edición, unos cuentos pelos que pasaron a lo llargo de los años, sinón toos, polo menos la inmensa mayoría de les y los autores más mozos qu´escriben actualmente.
Daquella él tenía publicao recién el poemariu Paises y na dedicatoria que me fixo diz: "A Miguel, encantáu de collaborar nel vuestru proyectu, esti viaxe peles tierres del alma". Sorrayo lo de les tierres del alma, dicho por dalguién que ta avezáu a la mar y d´esti llibru voi poner aquí un poema que contién una frase que podría tar nuna antoloxía universal de cites, yo recurro a ella munches veces: Siluetes yá namás/perfilámonos arguyosos/contra la basa más escura. El poema titúlase MALAPENES UN PARQUE, y diz asina:

"En cada atapecer hai siempre
un momentu nel que les formes
garren una rara dimensión d´estanque.
Como pexes nalando boca arriba
festexamos la llegada de la nueche,
esperanza alcontrada nel vacíu
fluorescente de les agües.
Piedres preñaes de vida
señalen el camín más amañosu.

Siluetes yá namás,
perfilámonos arguyosos
contra la basa más escura.
Querer ye un respigu, una respuesta
al verdaderu tactu de les coses.
Cada atapecer pasa fuxidiza
la voluntá de ser daqué más
qu´una casa ocupada
por palabres por dicir".

Alcontrélu dalguna vez pasiando pel muelle de Xixón cola muyer. Contábame que colaba pa nun sé qué pueblu o ciudá del norte de los Estaos Uníos y precísamente nuna edición del Premiu Teodoro Cuesta nel que yo taba de xuráu salió otra vez el so nome como ganador d´aquel añu. Comenté con Esther Prieto, que tamién taba en xuráu, lo que me gustaba esti poeta, d´acuerdu los dos en que tolo qu´escribía paecía que lo facía a conciencia, y añado aquí, como ella mesma. Son autores, Morán y Esther, de non muncha obra poética, pero sí intensa, mui intensa y esencial. La obra ganadora d´aquel añu yera la escelente Diversa memoria. Confieso que tuvi que lleela unes cuantes veces pa meteme y mezclame col universu que nos presenta. Nella, Morán, a traviés de plantes, árboles, animales somórguianos nel mundu de les nuestres sensaciones, preocupaciones y idees. Maxistral, dende´l mio puntu de vista esti TARENTOLA (nome científicu de la salamanquesa), que diz:

"Armada de valor repares tarde
nes emociones yá perdíes
como esqueles mangaes
unes enriba d´otres
nun poste de la lluz,
amestando memories
a les inda recién.
Aguardando pol agua, el sol, l´aire
-nun da más l´orde-
que necios avienten, ensuguen, esmigayen
les palabres que nun entiendes,
pa dexar a la fin namás les grapes,
un cementeriu a escala
que-yos valga a les formigues
qu´almuerces satisfecha
en cada escurecer."

No hay comentarios:

Publicar un comentario